Kontakta oss!
010-330 3000 eller e-post sales@macrent.se.
Vår butik är öppen vardagar kl. 08-18 och vi är behjälpliga i kassan.
För er som är avtalskund, hänvisar vi till telefonnumret och e-posten ovan.
Vanliga frågor
Ni är ett företag som vill ha enkel och snabb tillgång till Apples produktsortiment. Vi är en helhetsleverantör för leasing, försäljning, reparationer samt konsultation och har erbjudit detta i över tjugo års tid. Tillsammans gör vi det enkelt, precis så som det ska vara! Vi erbjuder t.ex: Ingen kontantinsats, faktureringsavgift (vid autogiro) eller uppläggnings-/kreditavgift. Kostnadsfria låneenheter om din utrustning är i behov av service. Prioriterad service i vår auktoriserade Apple serviceverkstad för att minimera störningar i din verksamhet. Attraktiv försäkring mot stöld och skada utan värdeminskning. Fast självrisk per skadetillfälle – ej per enhet. Flexibilitet att under leasingperiodern kunna uppgradera till nyare produkter.
När du beställt bud eller företagspaket som frakt för dina produkter från oss, så skickas dessa med Bring inom Storstockholm och via PostNord ut i resten av landet. Du får leveransinformationen på den mailadress du lagt beställningen med. Har du några frågor om en specifik försändelse som lämnat våra lager, ring Bring på 0770-11 33 00. PostNord kan du nå på 0771–33 33 10.
Ja, du är alltid välkommen till oss på Birger Jarlsgatan 108, 114 20 Stockholm. Vi har öppet vardagar mellan kl. 08-18. Ring oss på 010-330 3000 om du har några frågor om din order.
Kom förbi vår butik och prata med oss direkt. Vi har öppet vardagar kl. 08-18 och finns på Birger Jarlsgatan 108, 11420 Stockholm. Vi finns också på telefon 010-330 3000 om du vill slå oss en signal, eller e-posta oss på info@macrent.se om du föredrar. På hemsidan hittar du alla produkter som vi hyr ut och säljer.
Vanliga servicefrågor
Under servicemenyn på vår hemsida, hittar du menyvalet Prislista. Här kan du se vad den uppskattade kostnaden blir innan reparation. När du lämnat in din Apple-produkt och reparationen hamnar utanför garantin, kan du antingen välja att neka kostnadsförslaget eller acceptera det. Notera att felsökningsavgiften inte kan nekas. Vi tar inte ut någon felsökningsavgift för iPhone, iPad och Apple Watch, utan dessa repareras till fast pris utanför garanti. Vi utför garantireparationer efter Apples riktlinjer. Garantireparationer är kostnadsfria.
All mjukvarurelaterad service har en startavgift på 1900 kr ex. moms. Vi bistår med hjälp med t.ex. dataräddning från en Mac, överföringar mellan två olika Mac eller en extern disk till en Mac, samt återställning av macOS. Kontakta oss på 010-330 3000 om du har några frågor gällande mjukvaruservice.
Vi tar ett helhetsgrepp om din enhet. Er produkt gås igenom av våra tekniker så att vi inte missar något utöver det inrapporterade felet. Vi utför en fullständig diagnos samt (re)kalibrering för att inte missa något annat fel utanför det mest uppenbara. Vi arbetar med samma noggrannhet oavsett garantistatus på enheten. Vi följer Apples riktlinjer för service. Om du har några ytterligare frågor, kontakta oss innan inlämning så hjälper vi dig.
Du är välkommen att besöka vår butik och serviceverkstad på Birger Jarlsgatan 108 i Stockholm för att få ett kostnadsförslag. En av Apple certifierad tekniker kommer att undersöka din enhet och återkomma till er så fort vi har en diagnos. Var beredd på att vara utan din enhet några arbetsdagar under denna process. Eventuella kostnadsförslag kan du använda i kontakt med ditt försäkringsbolag.
Du är varmt välkommen när det passar dig bäst, vi har öppet vardagar kl. 08:00-18:00. Företag och organisationer har möjlighet att teckna ett serviceavtal med oss. Ring eller maila oss för att veta mer!
Vår servicetid ligger på 3-5 arbetsdagar. Vi erbjuder expresservice för både organisationer, företag och privatpersoner. Kontakta oss om du har några frågor!
Vi finns på Birger Jarlsgatan 108, 114 20 Stockholm. Det är även hit ni skickar era enheter när ni med serviceavtal registrerar ärenden.
Ta alltid backup! Du är ansvarig att se till att du har en säkerhetskopia av din enhet. Vi tar alltid bort skal, skärmskydd och liknande vid felsökning. Om du lämnar in en enhet på service så måste Hitta vara bortkopplat på enheten. Apple Watch måste ha borttagen parkoppling. Vi behöver inga lösenord eller lösenkoder för att genomföra de flesta reparationer. Har du problem med mjukvaran inuti enheten och vill att vi felsöker denna, ta tillfälligt bort lösenord och lösenkoder inför ditt besök så att vi tillfälligt kan komma åt mjukvaran under reparationens gång. Lämna inte in väskor, kablar, kringutrustning eller något annat som tillhör din enhet om detta inte är en del av problemet du har med enheten. Om du har dekaler eller klistermärken på din enhet, så försvinner dessa om de sitter på en del av enheten som byts ut.
Tänk på att ha ditt serviceummer och legitimation med dig vid upphämtning. Vi lämnar inte ut något ärende utan giltig legitimation. Om du vill att någon annan ska hämta ut ditt ärende måste vi i förväg veta vem som får lov att hämta ut ditt ärende. Du informerar oss om detta via telefon 010-330 3000.
Ja, den enhet som ni hyr eller leasar av oss lämnas in under expresservice. Om du har några frågor, prata med oss i kassan, ring eller maila oss så hjälper vi dig.
Ni som har serviceavtal lämnar in reparationer via serviceportal och får en dedikerad tekniker som hanterar era reparationer.
Vi erbjuder expresservice till alla våra kunder, oavsett om du är en privatperson, företräder en organisation eller representerar ett företag. Prata med oss i kassan, ring eller maila oss som hjälper vi er vidare.
Vi gör alla reparationer på plats hos oss i vår verkstad. Alla tekniker är certifierade av Apple och vi kontrolleras månatligt, samt årsvis, att riktlinjerna följs. Vissa åtgärder kräver att vi skickar enheten till Apple för reparation. Vi håller kontakt med dig under reparationens gång så att du är trygg i vad som händer med din Apple produkt.
Vi reparerar Apples produktsortiment som inom och utanför garanti, med bibehållen garantistatus.
Du hittar dagspriset för detta under menyvalet Service > Prislista.
Svensk konsumentköplag gäller i tre år från det inköpsdatum som är registrerat hos Apple. Om du köpt din enhet någon annan stans än från oss, så gäller två år (tre år vid den butik du köpt produkten från). Konsumentköplagen täcker inte fysisk åverkan. Du hävdar dina rättigheter under lagen, genom att skicka in originalkvitto på din produkt till oss på service@macrent.se. Detta kan ta några dagar för oss att återkomma. Om du har några frågor om dina rättigheter som konsument så rekommenderar vi att du kontaktar AppleCare på 020‑120 99 71. AppleCare har öppet mån-fre kl. 09:00-19:00.
Konsumentköplagen gäller enbart för privatpersoner. Om du har några frågor om dina rättigheter som konsument så rekommenderar vi att du kontaktar AppleCare på 020‑120 99 71. AppleCare har öppet mån-fre kl. 09:00-19:00.
Prata med oss i kassan, så hjälper vi dig till den bästa lösningen. Du kan också ringa eller maila oss på 010-330 3000 samt sales@macrent.se.
Vi tar emot alla berättigade Apple-produkter för reparation. De produkter som är 7 år gamla eller äldre från dagens datum kan vi inte reparera. Om du är osäker på om din enhet går att reparera, kontakta oss på 010-330 3000, via e-posten sales@macrent.se eller kom förbi butiken.
Vi tillhandahåller faktura till organisationer och företagskunder, eller kort-, Swish- och kontantbetalning i vår butik för dig som privatperson. Fakturan eller kvittot gäller som underlag till ert försäkringsbolag.
Vi behöver ha enheten under uppsikt för att vara säkra på att vi har gjort en korrekt bedömning av felet, samt försäkra oss om att enhetens skick inte förvärras. Varje service genomgår en grundlig felsökning och diagnostik. Det rapporterade felet kan ha bakomliggande orsaker än det mest uppenbara. Vi vill säkerställa att enheten inte uppvisar ytterligare fel eller att fysisk åverkan har uppstått som hindrar oss från att reparera enheten. Ring oss på 010-330 3000 om du har några frågor.
Fråga oss i kassan vid inlämning, eller ring och maila oss så hittar vi en lösning åt dig.
Fråga oss i kassan vid inlämning, eller ring och maila oss så hittar vi en lösning åt dig.
Ja, vi hjälper till med detta. Vi behöver ha originalkvittot från ditt köp, där du som privatperson står som köpare. Apple beräknar inköpsdatumet och det behöver vara inom tre år och vi kan hjälpa er med produkter som köptes inom två år, om produkten är köpt hos en annan återförsäljare. Om du har några frågor om dina rättigheter som konsument så rekommenderar vi att du kontaktar AppleCare på 020‑120 99 71. AppleCare har öppet mån-fre kl. 09:00-19:00.
Ett år utan MacRent A-Care-garanti eller AppleCare+, under Apples begränsade garanti. Kontakta AppleCare på 020‑120 99 71 om du har några frågor gällande dina rättigheter som konsument. AppleCare har öppet mån-fre kl. 09:00-19:00.
En utbytesenhet är ny i det avseendet att ingen har använt enheten innan. Det är ingen begagnad enhet som använts tidigare. Av miljömässiga skäl väljer Apple att återanvända vissa komponenter från tidigare enheter och skapa dessa utbytesenheter. Allt som kan förbrukas så som chassi, batteri och skärm är helt nytt. Monteringen av utbytesenheter sker hos Apple. Dessa enheter har kontrollerats noggrant av Apple och ska hålla samma kvalitet som nya enheter i kartong.
Ja, vi kan utföra detta. Priserna varierar mellan 1200 kr ex. moms för en återställning upp till 4800 kr ex. moms, beroende på åtgärd. Prata med oss i kassan, ring eller maila oss så hjälper vi dig.
Nej, vi säljer inte reservdelar. Vi kan däremot byta reservdelar mot en arbetskostnad, till exempel om du vill byta layout på tangentbordet. Prata med oss i kassan, ring eller maila oss så hjälper vi dig.
Mängden information avgör hur lång tid en dataöverföring tar. Vi använder oss av utrustning som garanterar snabb överföring av information. Vi hör av oss när överföringen är klar. Om överföringen sker i samband med en service så hör vi av oss när hela åtagandet är klart.
Kom till oss på Birger Jarlsgatan 108, 114 20 Stockholm och lämna in din produkt. Du kan också ringa oss på 010-330 3000 eller maila oss på sales@macrent.se om du har några frågor.